Carrer Antoni Caimari Alomar, 07311 Búger, Illes Balears

971 51 65 01

Obert : Dil-Div 08:00 - 15:00

Ensembé Musiques Présentes presenta Derives

Ensembé Musiques Présentes presenta Derives

Dissabte 6 novembre, 2021 : 19:00 PM
Fundació Pilar i Joan Miró (Carrer de Saridakis, 29. Palma)

ÀREA ACTIVITAT

PDF DE L'ACTIVITAT

PARTICIPEN

Ensemble Musiques Présentes presenta el concert Derivés, el proper dissabte, 6 de novembre a la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma -Carrer de Saridakis, 29-, a les 19:00 hores.

Al voltant d’un grup permanent (violí, violoncel, flauta, piano clarinet, percussions), el conjunt ha reunit des de 1997 altres instrumentistes de la regió d’Ais de Provença segons els programes oferts.

La seva ambició és presentar obres de compositors vius fent sentir les correspondències, les filiacions, els ecos d’altres músiques, des de principis del segle XX fins a l’actualitat.

L’Ensemble va fer les estrenes absolutes d’obres de: Jacques Lenot, Robert Coinel, Jacques Charpentier, Gérard Garcin, Maïté Erra, Daniel Dahl, Miguel Galvez-Taroncher, André Bon.

A l’edició d’enguany, presenten una estrena Mundial del seu director Daniel Dahl, Echos et envois (2020) per a clarinet i piano.

Els intèrprets són: Sylvie Sacoun, flauta; Eric Charray, clarinet; Jean-Christophe Selmi, violí; Cécile Gauthiez, violoncel, Jacques Raynaut, piano; Damien Louis, percussions.

Daniel Dahl, director.

“Dérives”

Notes per al programa:

Pierre Boulez: Derive 1 (1986) per a sis instruments

Dérive 1 és generada per un acord “pres” per Boulez en la seva gran obra Répons. Aquest acord lletreja les notes corresponents al nom de Sacher, director i mecenes. Tota la peça deriva d’aquest acord afavorint figures estimades per Boulez com atac / ressonància, petit grup de notes ràpides / notes sostingudes, mobilitat / immobilitat.

Johannes Schöllhorn: «Conductus» (2010) per a quatre instruments

«Conductus» ofereix un contrapunt original entre una sonata en trio de Johann Sebastian Bach tot just esbossada pel clarinet, violí i violoncel, i el piano, en què es convida el músic a realitzar una sèrie d'”accions” amb tota mena d’objectes.

Luis de Pablo: Sexteto «Nubilus» (2014) per a sis instruments

Escrita per a Taller Sonoro, «Nubilus» és una obra de Luis de Pablo estrenada al festival Ensems de València el 2014. El seu títol, que es tradueix del llatí com “atribolat” o “trist”, al·ludeix a un estat d’ànim que, sense ser descriptiu, es reflecteix en la partitura evitant la repetició de procediments de composició.

Jacques Lenot: Il y a encore des chants à chanter au-delà des hommes (2010) per a cinc instruments

Escrit en memòria de Robert Coinel, aquest treball meditatiu està inspirat en el poema de Paul Celan:

Soles-filamentos

sobre el desierto gris-negro.

Un pensamiento en la altura del árbol capta el sonido de la luz:

Hay más canciones para cantar más allá de los hombres.

(Paul Celan, Renverse du souffle, traduït per Jean-Pierre Lefebvre, París, Seuil, 2003)

Daniel Dahl: Echos et envois (2020). Per a clarinet i piano. Estrena mundial 

Si la majoria de les figures d’aquesta peça són ecos més o menys conscients de fragments de música escoltada (Janacek, Rihm, Widman etc.), també es converteixen en una invitació, per a qui vulgui apoderar-se’n, oient o músic…

Echos et envois està dedicat a Eric Charray i Jacques Raynaut, l’amistat i talent dels quals varen motivar l’escriptura d’aquesta peça.

Johannes Schöllhorn: «Sérigraphie: Barcarolle» (2007) per a sis instruments

Tot prenent prestat el títol de la tècnica que Andy Warhol havia utilitzat per als seus famosos pots de sopa Campbell, el cicle Sérigraphies ens convida a (re) descobrir la música de Gabriel Fauré però a través del “filtre” d’escoltar Johannes Schöllhorn. Escoltar la pròpia escolta: aquesta és la utopia que el compositor alemany vol oferir als intèrprets i al públic. Com a gran amant de la música francesa, ens ofereix aquí «la seva» Fauré, que remodela al seu gust, de vegades estirant a l’extrem com per gaudir millor de moments musicals que al principi eren massa fugaços.

El director, Daniel Dahl

Nascut el 1948, va estudiar música al Conservatori d’Estrasburg (piano) i després a la Universitat de Paris VIII Vincennes, en què destaquen els estudis de direcció amb Jacques Grimbert i Boris de Vinogradov, i de composició amb Jean-Etienne Marie, Davorin Jagodic i Giuseppe Englert.

Durant les pràctiques, treballa principalment amb André Boucourechliev i després amb John Cage.

Primer, professor a la regió de l’Oise, va crear i dirigir l’Atelier régional pour les musiques nouvelles.

Director de les escoles de música de Briançon, després de Sud-Luberon (Pertuis) fins 2009 i encarregat de les lliçons d’escriptura en el Centre de Formation des Musiciens Intervenants (CFMI) d’Ais de Provença, va crear i va dirigir l’Ensemble Musiques Présentes el 1997.

Amb aquest conjunt va assegurar notablement la creació d’obres de Jacques Lenot, Georges Boeuf, Miguel Gálvez-Taroncher, Bernad Boetto, Gérard Garcin, i va dirigir les de Gérard Pesson, Luis de Pablo, Philippe Hersant, Salvatore Sciarrino, etc.

El seu catàleg inclou música escènica, obres per a grups reduïts, música de cambra o amb fins pedagògics.

Daniel dahl

ARXIUS RELACIONATS